NUENEN – VAN GOGH KERKJE

Rondleiding | Noord-Brabant | Muziek | Vincent van Gogh (route) |

Aan de rand van het centrum van Nuenen staat het karakteristieke Van Gogh kerkje, een eenvoudig zaalkerkje in neoclassicistische stijl. Het ligt in een schilderachtige omgeving, met op de achtergrond het groen van Park Houtrijk, een oude villatuin.

Het Van Gogh kerkje is gebouwd in 1824 als een zogeheten waterstaatskerk, de benaming voor Nederlandse kerkgebouwen die in de negentiende eeuw met financiƫle steun van de overheid werden gebouwd. Deze regeling was bedoeld om een einde te maken aan conflicten tussen katholieken en hervormden over het bezit van oude kerken.

De schilder Vincent van Gogh, zoon van predikant Theo van Gogh, woonde in de periode van 1883 tot 1885 in Nuenen en maakte verschillende schetsen en een schilderij van het kerkje.

Openingstijden: 14:00-17:00

Bron Afbeeldingen Reliwiki