OUDENBOSCH – PROTESTANTSE GEMEENTE OUDENBOSCH

Rondleiding | Noord-Brabant | Fietstocht |

De kerk is opengesteld van 10 tot 16 uur. Er is koffie met iets lekkers. De opbrengst daarvan wordt gebruikt voor hulp in de door extreme droogte geteisterde Hoorn van Afrika.

Koning Lodewijk Napoleon vaardigde op 14 mei 1809 een Koninklijk Besluit uit dat binnen Oudenbosch een kerk gebouwd zou worden voor de Hervormden van Oudenbosch, Rucphen en Zegge. De langdrost van Brabant gelaste op 13 mei 189 de Hervormde Gemeente van Oudenbosch er zorg voor te dragen, dat de kerk nog in 1809 gereed moest komen. Door allerlei oorzaken werd echter pas 23 maart 1819 de eerste steen gelegd en vond 17 oktober 1819 de opening plaats.

In de kerk hangt een fraai orgel dat in 1850 is geschonken door enkele gemeenteleden. Het instrument is geleverd door de Amsterdamse orgelbouwer Knipscheer. Verder vindt u in de kerk een kansel dat waarschijnlijk stamt uit 1819. De laatste toevoeging aan de kerk kwam op 16 november 2006, toen het gebouw is verrijkt met een nieuw raam boven in de voorgevel. Het is het eerste glas-in-lood raam in Nederland waarin het nieuwe logo van de Protestantse Kerk Nederland is verwerkt. Het ontworpen door dhr. Henk Verschoot en met medewerking van een groep glazeniers gemaakt. Het bestaat uit 150 ruitjes in 7 kleuren.

Activiteit:
Op tweede pinksterdag is er een fietstocht “als een lopend vuurtje” met verschillende routes, die voeren langs de protestantse kerken in Oud-Gastel, Roosendaal en Oudenbosch. Een route van 20 of 30 km loopt tussen Oudenbosch en Oud-Gastel. Er zijn routes van 25, 30 en 35 km die de kerken in Roosendaal en Oud-Gastel aandoen. Een route van 50 km loopt langs alle drie kerken. Onderweg zijn ook een of meer stopplaatsen bij gemeenteleden, waar u even kunt vertoeven. Dit is een sponsorfietstocht, maar voor € 7,50 per persoon kunt u een route krijgen om mee te doen. De opbrengst wordt gebruikt voor hulp in de door extreme droogte geteisterde Hoorn van Afrika.

Fenkelstraat 24
4731 JB Oudenbosch