STEENBERGEN – ST. GUMMARUSKERK

Rondleiding | Noord-Brabant | Tentoonstelling | Cuypers (route) |

Op 30 oktober 1900 werd de eerste steen gelegd voor de nieuwe Gummaruskerk, die de oude en te klein geworden Gummaruskerk op de Markt moest vervangen.
De beroemde Roermondse architect Pierre Cuypers ontwierp de plannen in de van hem bekende neogotische stijl. Zijn zoon Joseph Cuypers werkte met Jan Stuyt de plannen voor de 78,5 meter hoge kerk verder uit. In 1903 werd de kerk ingezegend door de Bredase Bisschop Petrus Leyten.

Op tweede pinksterdag 29 mei kunnen bezoekers van Open Kerkendag deelnemen aan rondleidingen. Tevens is in de kerk de vestinghuys-expositie te vinden: een expositie van de heemkundekringen in de Gemeente Steenbergen. Daarnaast worden er rondleiding verzorgt en zijn er 16 vitrines met voorwerpen en onderwerpen van heden en verleden van de Gummaruskerk.

Bron Afbeelding Reliwiki

Adresgegevens