WAALWIJK – HERVORMDE KERK BESOYEN

Rondleiding | Noord-Brabant |

Wie de Waalwijkse Grotestraat in westelijke richting volgt, ziet op nummer 26 de Hervormde kerk van Besoyen, ook wel het witte kerkje genoemd.

Ruim Vierhonderd jaar geleden was Besoyen nog een zelfstandige burgerlijke gemeente. Gedurende het Twaalfjarig Bestand (1609-1621) in de Tachtigjarige Oorlog werd op 15 april 1610 een contract getekend om een nieuwe kerk te bouwen in Besoyen. Deze kerk werd op 8 mei 1611 in gebruik genomen en is daarmee de oudste kerk van de Reformatie in de verre omgeving. Dominee Cornelis Hanecop, predikant van Besoyen en Sprang, leidde de eerste dienst. Sindsdien hebben 37 predikanten de gemeente van Besoyen gediend. Veel veranderde in de loop der jaren, maar het kerkzegel met de bijbeltekst Psalm 95 vers 7: “Want Hij is onze God en wij zijn het volk van Zijn weide” is hetzelfde gebleven. Deze tekst is afgeleid van de naam Bij-Ooyen, later Besoyen genoemd, wat staat voor ‘bij gras en weiland’.

Bron afbeelding Reliwiki.

Grotestraat 26