WILLEMSTAD – KOEPELKERK

Rondleiding | Noord-Brabant | Toren beklimmen |

De Koepelkerk ligt in het centrum van de Kerkring te Willemstad. Deze kerk stamt uit 1607 en is de eerste kerk in Nederland die voor de protestantse eredienst is gebouwd en daardoor ook model werd voor vele latere protestante kerken. Prins Maurits heeft de bouw van de kerk gesteund met 7000 gulden, maar wenste daarvoor wel dat de kerk in een ronde of achthoekige vorm werd gebouwd. De kerk is gebouwd zonder krans van kapellen en zijbeuken. Niet het altaar maar de kansel moest het middelpunt zijn.

Tijdens het beleg van de Fransen in 1793 en in de Tweede Wereldoorlog heeft de kerk zware schade opgelopen. In 1950 was de kerk hiervan op een haar na weer helemaal gerestaureerd, toen er brand ontstond, waarbij alleen de muren van de kerk overeind bleven staan.

Willemstad heeft de Koepelkerk in de loop der jaren herbouwd en in 1996 is de kerk van binnen en van buiten opnieuw gerestaureerd. In de gebrandschilderde ramen van de kerk treft u de wapens aan van de provincie Noord-Brabant, de Burgerlijke gemeente Willemstad, Polder de Ruigenhil, Polder Heijningen, Huis van Oranje, Jan IV van Glymes en het zegel van de Nederlands Hervormde(nu: Protestante) gemeente.

De kerk is te bezichtigen en ook rondleidingen en het beklimmen van de toren is mogelijk.

Zie de website van Stichting Vrienden van de Willemstadse Koepelkerk voor meer informatie.

Foto: De Koepelkerk in Willemstad. (Foto: Johan Bakker, 2014, Wikimedia Commons)

Adresgegevens

Kerkring 37