ZUNDERT – VAN GOGHKERK PROTESTANTSE GEMEENTE TE ZUNDERT

Noord-Brabant | Fietstocht | Vincent van Gogh (route) |

Napoleon bepaalde in 1798 dat de kerkgebouwen lokaal eigendom werden van de grootste kerkgemeenschap: de Trudokerk weer Rooms Katholieke kerk. De protestantse kerkdiensten werden tot 1805 in de pastorie gehouden. In 1848 solliciteerde Theodorus van Gogh naar Zundert en zou daar 22 jaar blijven.

In 1803 kon door bemiddeling van schout Frederick van de Wall (1763-1825) huize Engeland worden gekocht. Op dat perceel vond in 1805 de bouw van het nu nog aanwezige kerkgebouw plaats. De preekstoel kwam van elders, maar op het klankbord is het jaar van 1805 te zien. Pas in 1949 werd er elektrisch licht in de kerk aangebracht. De combinatie van het kerkgebouw met het beeld uit 1964 van Ossip Zadkine van ‘Vincent en zijn broer’ vormen samen een zeer waardige plek.

Vincent van Gogh heeft zijn wortels in deze kerk. Symbool daarvan is de rode beuk naast het kerkgebouw die gelijk met de bouw van de kerk is geplant. Die beuk is net zo oud als het kerkgebouw: 215 jaar.

Er zullen enkele vrijwilligers aanwezig die iets vertellen over de historie van de kerk, de band met Vincent van Gogh.

Adresgegevens

Vincent van Goghplein 1