Eerste Brabantse Open Kerkendag geslaagd! Organisatie kondigt nieuwe initiatieven aan

De eerste Brabantse Open Kerkendag op 26 november 2017 is geslaagd. Hoewel daags na dit evenement een goed overzicht nog ontbreekt, staat al wel vast dat het initiatief duizenden bezoekers heeft getrokken. Honderden vrijwilligers hebben er zich voor ingezet. De organisatie hoopt meer inzicht te krijgen in de belangstelling door middel van een enquête die op 27 november is verstuurd.

Tijdens de opening van de Brabantse Open Kerkendag in de kerk van De Moer (gemeente Loon op Zand) is door de organisatie een aantal nieuwe initiatieven aangekondigd. Daarmee wil de organisatie in de nabije toekomst de aandacht blijvend gevestigd houden op het belang van meedenken en meewerken aan de toekomst van de Brabantse kerkgebouwen.

In de allereerste plaats is het de bedoeling om volgend jaar weer een Brabantse Open Kerkendag te houden. In de opzet daarvan zal rekening worden gehouden met tips en opmerkingen die de organisatie heeft mogen ontvangen. Een voorbeeld daarvan is de vraag of eind november wel zo’n ideaal moment is.

De organisatie wil bovendien proberen de Open Kerkendag voortaan ook landelijk te laten plaatsvinden. Landelijk bestaat er veel belangstelling voor dit Brabantse initiatief. Tijdens het jaar van de voorbereiding hebben de organisatoren een goede structuur opgebouwd om een open kerkendag te kunnen organiseren. Deze structuur, de kennis en ervaring wil men niet verloren laten gaan. De organisatie beklemtoont dan voor het organiseren van ene provinciale of een landelijke open kerkendag wel hulp nodig is.

Drie andere initiatieven zijn meer gericht op de kortere termijn:
– Er komt een fotowedstrijd voor het maken van foto’s van kerken (interieur en exterieur). In het kader van deze wedstrijd zullen ook workshops voor het fotograferen van kerken worden gehouden.
– Er komt een wedstrijd voor ideeën voor toekomstige bestemmingen van kerkgebouwen. Hetzij in voortgezet gebruik als godshuis, hetzij met een andere bestemming.
– In mei verschijnt een boekje (een reisgids) voor fietsers en automobilisten langs de Brabantse kerken.