De kerkdeuren open

De landelijke Open Kerkendag is in het leven geroepen om het grote culturele,- historische en maatschappelijke belang van de kerkgebouwen onder de aandacht te brengen. Het beeld van het Nederlandse landschap wordt gekenmerkt door torenspitsen en kerken. Deze gebouwen behoren tot ons belangrijkste cultuurbezit. De toekomst van het Nederlands religieus erfgoed staat echter onder druk door het afnemend kerkbezoek, maar ook recente ontwikkelingen met betrekking tot de energiecrisis maken dat steeds meer kerkgebouwen de deuren sluiten.

De landelijke Open Kerkendag wil zoveel mogelijk mensen op een open en ongedwongen manier kennis laten maken met kerkgebouwen. Door deze te leren kennen ontstaat waardering. Waardering is de grondslag onder een gezamenlijke inzet en betrokkenheid bij de toekomst van gebouwen met een rijke geschiedenis.

Tijdens de landelijke Open Kerkendag 2023 ligt de nadruk op de interieurs van de kerken. Deze zijn onnoemelijk rijk, inspirerend en spannend  waar het gaat om kunst en cultuur. Op geen enkele andere plaats, in geen enkel ander gebouw tref je zoveel waardevols aan. Maak kennis met deze schatten in een omgeving van rust en een gevoel van eeuwen.

Met dit doel zijn op 29 mei 2023, Tweede Pinksterdag, in Nederland honderden kerken geopend –  katholiek, protestants of kerken die een andere bestemming hebben gekregen. Natuurlijk kunnen ook andere religieuze gebouwen deelnemen aan de Open Kerkendag. Eigenaren, beheerders en vrijwilligers zijn aanwezig voor een gesprek, het delen van informatie of het beantwoorden van vragen. Die komen zeker op, want kerkgebouwen en hun interieurs inspireren.

Tijdens de Open Kerkendag zetten de kerkeigenaren-/beheerders de kerkdeuren open, zodat iedereen die interesse heeft kan binnenlopen om het gebouw te bezichtigen, een praatje te maken met de aanwezige vrijwilligers of om deel te nemen aan een activiteit. Stichting Open Kerken hoopt met het organiseren van deze dag dat deze karakteristieke gebouwen en hun historie een keer extra in het zonnetje worden gezet.

De eerste Open Kerkendag op 26 november 2017 was een succes. Hier vindt u een impressie van deze dag. Als gevolg hiervan is de Stichting Open Kerkendag opgericht. Daarnaast wordt op 10 juni 2019 een tweede editie van de Open Kerkendag georganiseerd. Tijdens deze dag stellen kerkgebouwen in Brabant en Zeeland een extra dag de deuren open een breed publiek en is bedoeld om de publieke belangstelling gericht te houden op de kerkgebouwen.

Bekijk alle filmpjes
Open Kerkendag is een initiatief van de Stichting Brabantse Hoeders. Inmiddels is de Stichting Open Kerken opgericht om de organisatie van de Open Kerkendag te continueren. In de aanloop naar de eerste editie van de Open Kerkendag is in 2017 de brochure 'Ranke Torenspitsen' over het herbestemmen van kerkgebouwen uitgegeven. U kunt de brochure bestellen door een e-mail te sturen naar info@openkerkendag.nl. Ook kunt u hem hier gratis downloaden.